Υποχρεωτικό
Ποσοτική Μεθοδολογία
Χρήστος Κουτσαμπέλας
- ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
-
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα μαθήματα
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Ο σκοπός του μαθήματος είναι να εξοικειώσει τους φοιτητές με την εφαρμοσμένη στατιστική και την ποσοτική μεθοδολογία στην κοινωνική και εκπαιδευτική έρευνα με τη χρήση του στατιστικού λογισμικού SPSS. Με την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα μπορουν:
- να εφαρμόζουν ποσοτικές μεθόδους σε ερευνητικά θέματα στην κοινωνική και εκπαιδευτική έρευνα.
- να χρησιμοποιούν στατιστικό λογισμικό για την οργάνωση, συλλογή και ανάλυση δεδομένων.
- να αξιοποιούν τις γνώσεις που έχουν αποκτήσει σε πραγματικές βάσεις δεδομένων.
- να αναπτύξουν κριτική κατανόηση βασικών στατιστικών εννοιών και πως εφαρμόζονται στις κοινωνικές επιστήμες.
- να παρουσιάζουν, ερμηνεύουν και αξιολογούν ποσοτικές αναλύσεις στα πεδία της κοινωνικής και εκπαιδευτικής έρευνας.
- να εκπονούν βιβλιογραφική ανασκόπηση και να διατυπώνουν ερευνητικά ερωτήματα.
- να επιλέγουν την κατάλληλη μέθοδο για την απάντηση ενός ερευνητικού ερωτήματος.
- να οργανώνουν και να αναπτύσσουν εμπειρική έρευνα.
- και, τέλος, να αναπτύξουν κρίσιμες οριζόντιες δεξιότητες και γνώσεις που είναι μεταβιβάσιμες σε άλλα πεδία των κοινωνικών επιστημών.
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Αυτόνομη αλλά και ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παράγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
Σύντομη Περιγραφή Μαθήματος
Το μάθημα έχει ως σκοπό να φέρει τους φοιτητές σε επαφή με χρηστικές εφαρμογές της στατιστικής στο χώρο της κοινωνικής και εκπαιδευτικής έρευνας. Παράλληλα, οι φοιτητές εξοικειώνονται με τη διαχείριση και ανάλυση ποσοτικών δεδομένων μέσω στατιστικού λογισμικού καθώς και με τη μεθοδολογία εκπόνησης εμπειρικών μελετών.
Συγκεκριμένα, οι φοιτητές εισάγονται σε βασικές έννοιες και εργαλεία περιγραφικής και επαγωγικής στατιστικής, όπως τα μέτρα κεντρικής τάσης και διασποράς, η ανάλυση συσχέτισης, το t-test, το τεστ chi squared καθώς και η ανάλυση διακύμανσης. Η ανάπτυξη του μαθήματος γίνεται με την παράλληλη χρήση λογισμικού (Statistical Package for the Social Sciences/SPSS) σε συνδυασμό με παραδείγματα από τον χώρο της κοινωνικής και εκπαιδευτικής έρευνας. Έμφαση δίνεται στην κατανόηση και ερμηνεία των αποτελεσμάτων της έρευνας καθώς και στην ενεργό συμμετοχή των φοιτητών στην ανάλυση των δεδομένων.
Το μάθημα, παράλληλα, αποσκοπεί στην ανάπτυξη δεξιοτήτων σχετικών με την οργάνωση, εκπόνηση και παρουσίαση ερευνητικών αποτελεσμάτων στα πεδία της κοινωνικής και εκπαιδευτικής έρευνας. Συγκεκριμένα, οι φοιτητές εξοικειώνονται με τη βιβλιογραφική ανασκόπηση, τη διατύπωση ερευνητικών ερωτημάτων και υποθέσεων, την επιλογή κατάλληλων ερευνητικών εργαλείων, τις τεχνικές δειγματοληψίας και τη συλλογή δεδομένων στην πράξη. Τέλος, οι εκπαιδευόμενοι καλούνται να εκπονήσουν ένα ερευνητικό project (πιλοτική έρευνα) που βασίζεται στην κατασκευή ερευνητικών ερωτημάτων και στη συλλογή και ανάλυση δεδομένων από τους ίδιους.
Το μάθημα διαρθρώνεται στις ακόλουθες θεματικές ενότητες (διαλέξεις και εργαστήρια):
- Θ.Ε. 1 Εισαγωγή στην ποσοτική έρευνα.
- Θ.Ε. 2 Αναγνώριση του ερευνητικού προβλήματος και ανασκόπηση της βιβλιογραφίας.
- Θ.Ε 3 Ερευνητικός σκοπός, ερωτήματα και υποθέσεις και η έννοια της μεταβλητής στην ποσοτική έρευνα.
Θ.Ε. 4 Συλλογή δεδομένων: τεχνικές δειγματοληψίας και επιλογή ερευνητικού εργαλείου. - Θ.Ε 5 Περιγραφική στατιστική: πίνακες, δείκτες και γραφήματα. Η κανονική κατανομή.
- Θ.Ε. 6 Εισαγωγή στην επαγωγική στατιστική και το t-test
- Θ.Ε. 7 Ανάλυση συσχέτισης
- Θ.Ε. 8 Το t-test
- Θ.Ε. 9 Το κριτήριο χ2 (χ-τετράγωνο)
- Θ. Ε. 10 Ανάλυση διακύμανσης
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Διαλέξεις
39
Εργαστηριακές ασκήσεις/εφαρμογές
39
Αυτοτελής μελέτη – προετοιμασία για τις εξετάσεις
67
Ερευνητική εργασία
55
Σύνολο Μαθήματος
200
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Η αξιολόγηση των φοιτητών βασίζεται σε γραπτή τελική εξέταση (50%) που περιλαμβάνει ερωτήσεις σύντομης ανάπτυξης καθώς και ομαδική εργασία (ερευνητικό project) (50%) που ολοκληρώνουν και παραδίδουν οι φοιτητές στο τέλος του εξαμήνου. Για της ανάγκες του ερευνητικού project οι φοιτητές μελετούν τη βιβλιογραφία, διαμορφώνουν ερευνητικά ερωτήματα, επιλέγουν ερευνητικά εργαλεία, συλλέγουν δεδομένα και εκπονούν ποσοτική έρευνα με τη χρήση στατιστικού λογισμικού (SPSS).
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
Κατσής Α., Σιδερίδης Γ., & Εμβαλωτής Α. (2010), Στατιστικές μέθοδοι στις Κοινωνικές Επιστήμες,
Τόπος, Αθήνα.
Creswell J. (2011), Εκπαιδευτική Έρευνα. Σχεδιασμός, διεξαγωγή και αξιολόγηση της ποσοτικής και
ποιοτικής έρευνας, Έλλην/ Ίων, Αθήνα. - URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS